آشنایی با اصطلاحات دنیای مد و فشن (بخش دوم)

چهارشنبه 2 فروردين 1402
15:21
admin

معنی اصطلاحات مد و فشن چیست؟ لغات و اصطلاحات مد و فشن کدامند؟ اصطلاحات عرصه مدلینگ چیست؟ اگر از طرفداران دنیای مد هستید باید با اصطلاحات کاربردی در مد و فشن و لباس و طراحی لباس آشنا شوید. در این مقاله از مجله مد قصد داریم شما علاقمندان را با اصطلاحات دنیای مد و فشن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با اصطلاحات دنیای مد و فشن به انگلیسی

اتود (Etude)

کلمه انگلیسی اتود به معنای مطالعه و تمرین و پیش طرح است. یک طراح لباس جهت پیاده‌سازی افکار خود، ایده اولیه‌اش را روی کاغذ رسم می کند. طرح‌ها تا رسیدن به نتیجه دلخواه می‌تواند زیاد باشد.

اسکچ (Sketch)

یکی از اصطلاحات مد و فشن ایتالیایی، اسکچ و به معنی طراحی دستی سریع است. اسکچ با مطالعه و اتودهای انجام شده بدست می‌آید و راهی سریع و ساده برای بیان بصری طراحی است. در این مرحله از طراحی، پردازش بیشتری روی طرح انجام گرفته و واقع نمایی کمتری روی می‌دهد. تا یک طرح زیبا و متعادل استخراج شود.

مولاژ (Moulage)

به ساخت الگو با کمک مانکن، مولاژ گفته می‌شود. یکی از اصطلاحات مد و فشن به فرانسوی بوده و جزو پرطرفدارترین و پرکاربردترین متدهای حوزه طراحی لباس است. این واژه به معنی غالب، ساختار یا حجم سازی نیز می‌باشد. در مولاژ می‌توان ذهنیات و واقعیتات را ایجاد و با ساختار گرایی و حجم سازی مدل لباس را بسازیم. طراحی دقیق ذهنیات به مهارت طراح لباس روی مانکن بستگی دارد. و در این مرحله سعی بر آماده سازی لباس بدون پرو است.

در این روش طراح، لباس را با پارچه ارزان قیمت مثل تترون یا کتان یا کاغذ روی مانکن طراحی می‌کند. و به صورت سه بعدی دیده می‌شود. این پارچه یا کاغذ به عنوان الگو استفاده می شود تا از اسراف پارچه اصلی جلوگیری شود.

پرتفولیوی از اصطلاحات دنیای مد و فشن فرانسوی

تم (Them)

اصطلاح تم به معنی زمینه، مضمون، ملودی اصلی است که به صورت سنتی و مدرن اجرا می‌شود. در طراحی لباس می توان از مواد اطراف و طرح‌های مختلف الهام گرفت. استفاده از ایده های جدید، بدیع و اورجینال در طراحی کالکشن بسیار حائز اهمیت است. تم روشی برای تحلیل الگوها بوده که سبب سازماندهی کار و ارائه ایده در قالب جزئیات یا قالب اصلی کار می‌شود.

ترند (Trend)

این اصطلاح مد و فشن به معنای روند، گرایش، فراگیری و رواج می‌باشد. ترند مد بسیار سریع و در بازه کوتاهی تغییر می‌کند. چون در همان بازه زمانی، بسیار خاص و مورد استقبال قرار می‌گیرد که به صورت منطقه‌ای یا جهانی است. ترند به دنبال آخرین سبک و مدل می‌آید و جزئی از مد است.

اصطلاح ترند نوعی روش یا حالتی جدید در دوره زمانی خاص که توسط افراد زیادی پیروی می‌شود. و بعد از مدتی جای خود را به ترند دیگری می‌دهد. ترندها با توجه به فصول، شاخص اقتصادی یا روند اجتماعی و... تغییر می‌کنند.

سیلوئت (Silhouette)

کلمه انگلیسی سیلوئیت به معنی سایه و در مد و فشن نشان دهنده نمای خارجی لباس است. در طراحی لباس با توجه به سیلوئیت می توان ایده پردازی کرد. در سیلوئیت جزئیات دیده نمی‌شوند. گاهی نیز با توجه به طرح لباس، از دو سیلوئیت به صورت ترکیبی استفاده می‌شود.

چهار اصل طراحی لباس، سیلوئیت (Silhouette)، جزئیات (Detail)، بافت (Texture) و رنگ (Color) می باشد.

منبع: مجله modeworld.ir


موضوعات: اصطلاح,
[ بازدید : 235 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دنیای مد و فشن بستری برای اطلاع از جدیدترین اخبار، آموزش ها و حواشی دنیای مد و لباس در ایران و جهان است.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای مد و فشن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]